ARTYKUŁY

Słownik pojęć


Scena to przestrzeń trójwymiarowa, którą wypełniają dźwięki z naszych kolumn, a więc nie ogranicza się jedynie do miejsca pomiędzy kolumnami, ale wychodzi poza nie, nad nie, jak i wgłąb między słuchaczem a ścianą za naszym systemem.
Nierozłącznym elementem sceny i obrazowania 3D są źródła pozorne dźwięku, czyli dźwięki, które mają swoje rozmieszczenie i pozycje w wirtualnej scenie trójwymiarowej. Pozwalają nam one wyobrazić sobie, jakie odległości dzielą poszczególne dźwięki nagrania, a także w przypadku bardzo dobrych realizacji, jaki wpływ na całość miało pomieszczenie, w którym zostały nagrane.
Czarne tło to umownie przestrzeń między źródłami pozornymi i możliwości systemu w ukazaniu nam mocno zróżnicowanego odczytu wyżej wymienionych źródeł.
Rozdzielczość to nic innego jak umiejętność ukazania maksymalnej ilości detali bez utraty jakości. Im bardziej rozdzielczy system, tym mniej umknie nam z sygnału audio. Podobnie jak zdjęcia wyższej rozdzielczości oferują o wiele bardziej przejrzysty obraz, tak w audio mamy podobny efekt. Zakres systemu to możliwości systemu w reprodukcji pełnego zakresu częstotliwości. Mówi się, że bardzo mała ilość nagrań zawiera częstotliwości niższe niż 30 Hz, jednak i takie występują, a na systemach, które nie radzą sobie z takim zejściem, stracimy ważną część nagrania, która skutecznie odbierze nam przyjemność ze słuchania całokształtu. Wiąże się z tym również przeżywanie dźwięku w fizyczny sposób. Większe zestawy głośnikowe dostarczą nam więcej emocji przy odsłuchu, na przykład orkiestry, niżeli małe monitory podstawkowe. Dynamika jest to różnica między najcichszym a najgłośniejszym dźwiękiem aktualnie reprodukowanym przez nasz system. Nie mylić z szybkością, która tyczy się bardziej fizycznych możliwości kolumny do reprodukcji dźwięku, na przykład elektrostaty będą miały lepsze możliwości do bycia szybkim przetwornikiem w porównaniu do tradycyjnych wooferów, jednak nie znaczy to, że będą miały o wiele lepszą dynamikę. Wszystko zależy od całej konstrukcji kolumny i jej zaawansowania. System jasny to przeważnie taki, w którym nad niskimi częstotliwościami dominują te wysokie i wysoko-średnie. System neutralny to taki, w którym panuje całkowita harmonia między wszystkimi częstotliwościami. System ciemny to taki, w którym nad wysokimi częstotliwościami dominują niskie i średnio-niskie. Ciepło grający system to taki, w którym tony średnie i średnio-niskie mają dodatkowe atrybuty, które sprawiają, że odsłuch wokali i pewnych instrumentów jest przyjemniejszy, dodatkowo wypełniony. System zimny to taki, w którym brakuje nieco wypełnienia i masy dźwięku, ale w zamian za to dostajemy bardzo dobry kontur i teksturę zawierającą informacje. Sybilanty to wybrzmiewanie skrajów danego dźwięku. Na przykład w przypadku naszej polskiej mowy “sz, cz, ś, ć” ma specyficzną wymowę, tak w jasnych systemach o dużej rozdzielczości możemy odczuć dyskomfort, słuchając tak mocno zaakcentowanych wybrzmień danego dźwięku. Dźwięk otwarty, pełen powietrza to dźwięk, który stanowczo wychodzi z kolumn do przodu, zachęca nas do słuchania, stara się sprawić wrażenie dźwięku na żywo. Dźwięk wycofany to przeważnie taki, który nie szczególnie wyrywa się, by nas zaatakować, kreuje się na linii kolumn i właśnie tam stara się przedstawiać większość informacji. Analityczność to umiejętność wykazania nam detali w nagraniu, w taki sposób byśmy otrzymali jak na tacy wszystkie warstwy nagrania wraz z malutkimi smaczkami. Muzykalność, plastyczność to umiejętność przedstawienia dźwięku w nieco ocieplony sposób, dodanie elementu analogowości, która cieszy nasze ludzkie ucho i sprawia, że dźwięk jest bardziej przyswajalny i milszy w odsłuchu.





  • White Facebook Icon
  • White YouTube Icon

+45 286 179 59

© 2018 by Filip Bujwid. Stronę zbudowała: Paulina Rusnarczyk.